Åsa Eriksson

Immeln trailrun!

Kategori: Blogg

Klockan 07:00 imorse drog jag och Daniel ner till Immeln för att orientera och springa traillopp. Ja, alltså, Daniel skulle orientera, jag skulle springa trail. Såklart. Vi var på plats i god tid, solen sken och det var orienterare överallt. Så himla mysigt. Vi tog en ordentlig uppjogg och klurade på klädval. Det var ju ganska varmt, men kallt också, eh. Det blev klubbt-shirt! Och vantar, just in case.
 
Några minuter innan starten samlades vi uppe på en kulle. Folk verkade taggade och såg snabba ut. Bra stämning i startledet, en liten nedräkning, sen drog vi iväg! Banan var 5 km och loppet 10, så två varv skulle jag springa. Jag gillar varvbanor, då har jag möjlighet att planera för varvet därpå. Som vanligt på traillopp drar alla iväg i världens fart! En tjej snubblade precis framför mig och sen blev det liksom bara domino av allt. Tjejen skrapade upp knät men var okej, tur!

Efter 2-3 km springer jag om jättemånga. Märker att de tappar fart när det blir tekniskt och går uppför. Det gör jag också, men jag är van vid terrängen och gillar den. Nere vid varvningen efter fem km skriker en klubbkompis att jag bara ligger 24 sekunder bakom 1a dam. "BARA?!" tänker jag, är svintrött, men försöker öka. Hon tappar fart och börjar gå i de värsta backarna och jag knappar in sekunder, men jag hinner aldrig komma ikapp. Springer i mål 8 sekunder efter, slänger mig ner på gräsmattan bredvid henne och high fivear. Grym tjej, grymt lopp, grymt kul!

Tack FK Göingarna för ett finfint arrangemang. Orienteringstävlingar som samtidigt ställer till med trailtävling är ju ett helt briljant upplägg. Precis som i Åhus för några veckor sedan. Mer sånt!
 
Kommentera inlägget här: